ایرانگردی

  1. صفحه نخست
  2. ایرانگردی
  3. لیست قلعه های ایران، معرفی 10 قلعه معروف و باشکوه ایرانی
text off لیست قلعه های ایران، معرفی 10 قلعه معروف و باشکوه ایرانی

لیست قلعه های ایران، معرفی 10 قلعه معروف و باشکوه ایرانی

بازدید: 0
تاریخ: 23 تیر 1398

لیست قلعه های ایران، شامل تعدادی زیادی قلعه باشکوه و شگفت انگیز می شود. تعدادی از قلعه های ایران باشکوه هم اکنون تبدیل به مکان های برجسته برای گردشگری شده اند. در این لیست، 10 قلعه ایران را معرفی می کنیم که دیدنی ترین و باشکوه ترین قلعه های ایران می باشند.

 

 

دانستنی هایی در مورد قلعه ها

قلعه ها در طول تاریخ و حتی دوران ماقبل تاریخ، نقش مهمی در تقویت کشورها ایفا می کردند. قلعه ها معمولا توسط حکومت ها در امتداد راه ها و یا شهرهای مهم حفاظت می شدند. قلعه ها در دوران قدیم، اکثرا در ارتفاعات صعب المسیر و یا دامنه های صخره ای ساخته می شدند که به عنوان یک عامل دفاعی طبیعی علیه دشمنان ایفا نقش می کرد.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای تعداد زیادی از قعله های تاریخی کم نظیر می باشد. در اکثر شهر ها ایران، این قلعه های تاریخی یافت می شوند که از بیشتر آن ها امکان بازدید وجود دارد.

در حال حاضر، بسیاری از قلعه ها قابل بازید ایران، به عنوان جاذبه هایی ارزشمند در حوزه گردشگری محسوب می شوند. اجازه دهید تا در این مقاله شما را با لیستی از برترین و دیدنی ترین قلعه های ایران آشنا کنیم.

 

طرحی خیالی از قلعه الموت

 

 

1- قلعه فلک الافلاک، از جذاب ترین قلعه های ایران

تاریخ ساخت قلعه فلک الافلاک به دوران ساسانی می رسد. این قلعه در بالای تپه فک الافلاک استان لرستان واقع شده است. ساختار عظیم این قلعه، حدود 5300 متر مربع را پوشش می دهد. ارتفاع کلی ساختار این قلعه به خصوص تپه فلک الافلاک به بیش از 40 متر بالاتر از زمین های اطراف آن می رسد.

 

قلعه فلک الافلاک استان لرستان، یکی از معروف ترین قلعه های ایران

 

 

2- قلعه الموت، بازمانده پرآوازه از قلعه های ایران

اگرچه امروز تنها ویرانه های این قلعه باشکوه باقی مانده است، اما، روزگاری یکی از قلعه باشکوه ایران بوده است که در منطقه کوهستانی الموت در جنوب استان گیلان و در نزدیکی رودبار قرار داشته است. قلعه الموت، نه تنها یک قلعه ایرانی برای جلوگیری از نفوذ و دفع حملات دشمنان بوده است، بلکه کتابخانه های باشکوه و معروف قلعه الموت جایی برای برترین دانشمندان، متکلمان و فلاسفه برجسته بوده است.

 

قلعه تاریخی الموت

 

 

3- قلعه شوش، نماینده ای پر آوازه از شهر باستانی شوش و قلعه های ایران

این قلعه شکوهمند و تاریخی در بین خرابه های شهر باستانی شوش، در استان خوزستان قرار دارد. این قلعه باشکوه، مشابه قصر ها و ساختمان های قرون وسطایی فرانسه می باشد.  قلعه و بخش های گوناگون آن به خوبی حفظ شده است؛ قلعه شوش نمونه ای عالی برای دوران پیش از علوم جدید محسوب می شود. این قلعه یکی از جذاب ترین و معروف ترین قلعه های موجود در این لیست است !!!

 

قلعه جذاب و دیدنی شهر باستانی شوش


 

 

 

4- قلعه دختر، قلعه ایرانی عظیم با ساختاری ظریف و جذاب

قلعه دختر که به معنای واقعی کلمه دخترانه است، قلعه ای زیباست که یکی از قدیمی ترین سازه های جهان و همچنین قلعه های ایران محسوب می شود. قلعه دختر، در فیروز آباد استان فارس قرار دارد. این قلعه در سال 209 میلادی، به دستور اردشیر در اواخر دوران اشکانیان بنا گشته است.

مطابق با برخی از داستان ها و نام این قلعه معروف و تاریخی ایرانی، گفته می شود قلعه دختر به آناهیتا که در حقیقت الهه ای در ایران باستان است تقدیم شده است. قلعه دختر، یکی از دیدنی ترین و جذاب ترین مکان های گردشگری استان فارس محسوب می شود.

 

قلعه دختر، از معروف ترین قلعه های ایران

 

 

5- قلعه بابک، نماد رشادت و حفاظت از وطن

این قلعه در یکی از زیباترین مناظر ایران قرار دارد. قلعه بابک در بالای کوهی به ارتفاع 2300 متر در جنگل های ارسباران قرار دارد. این قلعه همچنین به عنوان قلعه جاویدان یا قلعه جمهوری نیز شناخته می شود و از آن به عنوان یک نماد ملی یاد می شود. علت این نامگذاری ها به خاطر دفاع دلاورانه بابک خرمدین برای مقابله با متهاجمین عرب می باشد.

امکان رسیدن به این قلعه شگفت انگیز، از طریف پله هایی که تا حدودی تخریب شده اند هنوز وجود دارد. فرصت بازید از قلعه شگفت انگیز بابک را هرگز از دست ندهید!

 

قلعه باباک، علاوه بر جذابیت های ویژه خود، در منظره ای بکر و باشکوه قرار دارد

 

 

6- قلعه رودخان، قلعه ای جذاب و یادگاری ارزشمند

این قلعه قرون وسطایی و  تاریخی که از جنس سنگ و آجر است، در حقیقت جز معدود قلعه های ایران است که علاوه بر شکوه و ساختار شگفت انگیز، در دل جنگلی دیدنی قرار دارد.

 

نمایی از قلعه رودخان

 

قلعه رودخان، در زمان حکومت ساسانیان و در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن واقع در استان گیلان می باشد. این قلعه باشکوه و پر زرق و برق، که به خوبی حفظ شده است، از طریق یک مسیر پیچ در پیچ کوهستانی در وسط یک جنگل از طریق 1000 پله سنگی قابل دسترس می باشد. علاوه بر شکوه خود قلعه، راه رسیدن به آن نیز شگفت انگیز است.

 

تصویری زیبا از قلعه معروف قلعه رودخان

 

 

7- قله راین (ارگ راین )، قلعه هزارساله ایرانی

قلعه یا ارگ راین، یکی از عظیم ترین بناهای خشتی جهان است. این قلعه باشکوه، در 100 کیلومتری استان کرمان قرار دارد. از ویژگی های قلعه راین، تشابه زیاد آن به ارگ بم می باشد. پس از ورود به سایت قلعه راین، متوجه خواهید شد که بسیاری از اجزای این قلعه فوق العاده تاریخی به خوبی حفظ شده است. این درحالی است که تاریخ ساخت این قلعه به حدود 1000 سال پیش باز می گردد.

 


ارگ یا قلعه راین یکی از دیدنی ترین قلعه های ایران

 

 

8- قلعه پرتغالی ها، قلعه ای سرخ رنگ و دیدنی

این قلعه یکی از جاذبه های اصلی گردشگری جزیره هرمز محسوب می شود. این قلعه سنگی قرمز رنگ، یکی از آخرین بقایای حکومت استعماری کشور  پرتغال در خلیج فارس می باشد. این ساختمان در سال 1507 ساخته شد، زمانی که جزیره هرمز یک شهر مهم دریایی و یک پادشاهی کوچک در نزدیک ورودی خلیج فارس بود.

 

قلعه سرخ رنگ و معروف پرتغالی ها درجزیره هرمز

 

 

9- نارین قلعه (نائین)، قلعه ای شگفت انگیز و شایسته بازدید

نارین قلعه، واقع در شهر زیبای میبد استان یزد می باشد. قلعه ای از سنگ های آهکی که یادگاری ازرشمند از دوران هخامنشیان و ساسانیان است. ارتفاع ویرانه های این قلعه عظیم به حدود 40 متر می رسد. از بخش بالایی این قلعه، به واسطه ارتفاع زیاد آن، تا 70 کیلومتر در هر جهت قابل مشاهده است. از بخش های جذاب این قلعه، یک اتاق بزرگ در زیرزمین آن است، که به احتمال زیاد، زندان قلعه بوده است.

 

قلعه باشکوه و جذاب نارین در شهر میبد یزد

 

 

10- قلعه یا ارگ باشکوه بم، قلعه ای باشکوه و فراموش نشدنی

قلعه بم که بیشتر با عنوان ارگ بم شناخته می شود، بزرگ ترین سازه خشتی جهان محسوب می شود که متاسفانه در سال 2003 در زلزله بم تخریب شد.

این قلعه ایرانی به ابتدای دوران هخامنشیان باز می گردد و دارای موقعیتی ویژه در جاده ابریشم بوده است. این ارگ و قلعه باشکوه به عنوان یک میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسیده و مساحتی بالغ بر 180 هزار متر مربع گستره دارد.

 

قلعه یا ارگ باشکوه و جاودانه بم

 

منبع : مجله تخصصی گردشگری هتل یار

رزرو هتل های کیش

لیست قیمت
رزرو آنلاین