ویژه ها

  1. صفحه نخست
  2. ویژه ها
  3. چهل ستون در اصفهان ، راهنمای جامع گردشگری
text off چهل ستون در اصفهان ، راهنمای جامع گردشگری

چهل ستون در اصفهان ، راهنمای جامع گردشگری

بازدید: 0
تاریخ: 26 آبان 1398

کاخ زیبای چهل ستون در اصفهان یکی از بناهای بی نظیر ایران است. هر ایرانی کنجکاو نسبت به هویت ملی نباید دیدن بنای تاریخی چهل ستون را از دست بدهد. کاخ چهل ستون یادگاری دیرینه از حکومت صفوی در ایران است که با معماری شگفت انگیز و اصیل خود، گردشگران و علاقه مندان به ایرانگردی را مسحور می سازد. نقاشی های پرطمطراق و باشکوه اثر تاریخی چهل‌ستون تنها یکی از جاذبه‌های دیدنی آن محسوب می‌شود. با ما همراه شوید تا به اصفهان سفر کنیم و از بنای چهل‌ستون سخن بگوییم.

پیشینه تاریخی چهل‌ستون، بنایی متعلق به عهد صفوی

زمان ساخت  کاخ چهل‌ستون به دوران شاه‌عباس کبیر بازمی‌گردد. وقتی اصفهان پایتخت ایران شد، طرح‌های متفاوت و عظیم در این شهر تاریخی به اجرا درآمد. ساخت خیابانی بانام چهارباغ و باغ‌های پیرامون آن‌یکی از این طرح‌ها بود. باغ چهل‌ستون یکی از مهم‌ترین این باغ‌ها به شمار می‌رفت و در حقیقت، باغ‌های دیگر را به هم متصل می‌کرد و این خیابان را به میدان نقش‌جهان مرتبط می‌ساخت.

مطلب مرتبط:

** همه چیز درباره کاخ عالی قاپو، بنایی دیدنی در اصفهان

 

تصویری از سقف عمارت چهل ستون اصفهان 

 

در دوره شاه‌عباس کبیر، به‌فرمان وی عمارت کلاه‌فرنگی یا کوشک برای مهمانان خارجی و داخلی ساخته شد. این کوشک هسته اولیه کاخ بود.

زمانی که شاه‌عباس دوم به قدرت رسید، این کوشک ساده توسعه پیدا کرد و تالارهای متعدد مانند تالار 18 ستون، آینه، اتاق های مجلل و بزرگ به آن افزوده شد. عمارت جدید به کمک هنرهای  گوناگون ایرانی مانند آینه کاری، نقاشی، کاشی کاری و مقرنس کاری تزئین شد و صاحب لقب مبارک ترین بنای دنیا شد. حوضی زیبا هم در مقابل بنا ساخته شد و زیبایی کاخ را دوچندان کرد. ساخت کاخ چهل ستون در سال 1057 ه.ق پایان یافت و باحضور مهمانان خارجی و داخلی و شاه افتتاح شد.

 

عکسی از داخل کاخ چهل ستون اصفهان 

 

معماری کاخ چهل ستون

این کاخ 20 ستون دارد و به نظر می رسد به دلیل انعکاس ستون ها در آب به چهل ستون مشهور شده است. اگر برای بازدید از کاخ چهل ستون به شهر اصفهان سفر کنید، ایوانی بزرگ با طول 38 متر و عرض 17 متر نظرتان را جلب می کند. این ایوان در سمت شرقی کاخ چهل ستون است و 18 ستون چوبی به ارتفاع 14 متر از جنس چوب چنار و کاج دارد. بالای هر ستون با مقرنس کاری تزئین شده است. چهار ستون میانی روی چهار شیر سنگی حجاری شده بسیار زیبا قرار دارد. شیرهای سنگی فواره هایی هستند که آب را به درون حوض مرمرین میان این چهار ستون هدایت می کنند. سقف ایوان بسیار دیدنی و حیرت انگیز است. جنس سقف از چوب است و هنرمندانه با گره چینی، نقاشی و آینه کاری آراسته شده است. دو ستون در انتهای ایوان به ارتفاع 12 متر قرار دارند که مشرف به تالار آینه هستند. در این بخش از بنا، آینه کاری های معرق و آینه های بزرگ را خواهید دید. همچنین، کتیبه ای را می بینید که روی آن به سال ساخت بنا اشاره شده است و به دوران صفویه بازمی گردد.

 

تصویری از نقاشی  دیدنی و زیبا روی عمارت چهل ستون اصفهان 

 

تالار اشرف یکی از مهم ترین بخش های عمارت چهل ستون

تالار اشرف یا تالار اصلی با نقاشی های زیبای دوره صفوی بسیار دیدنی و حیرت انگیز است. در ضلع های غربی، جنوبی و شمالی  تالار اشرف پنجره های منبت کاری و خاتم کاری شده قرار دارد. این پنجره ها به حوض مقابل بنا و فضای باغ مشرف هستند و محلی برای گذر نور به درون تالار. در تالار اشرف، شش نقاشی با رنگ روغن مشاهده می شود که یادآور ضیافت شاه عباس، جنگ چالدران، شاه طهماسب و پذیرایی از شاه هند، جنگ نادرشاه با هند، جنگ شاه اسماعیل با شیبک ازبک و پذیرایی شاه عباس از ولی محمد خان هستند و هنر نقاشی اصفهان را نمایان می سازند.

در کنار این تابلوهای شگفت انگیز، تصاویری از مجالس جشن شاهان و سفیران خارجی نیز مشاهده می شود. سه گنبد با تزئیناتی از جنس طلا و نقاشی های حیرت انگیز این تالار را زینت داده اند.

کاخ چهل ستون اگرچه در زمان حکومت سلطان حسین صفوی آتش گرفت، بار دیگر بازسازی شد. در دوران قاجار، صدمات جدی دید، اما تاب آورد و با گذشت سالیان متمادی هنوز اثری باستانی و باشکوه در اصفهان است که گردشگران و ایرانگردان بسیاری برای دیدنش به اصفهان می آیند تا شاهکار هنر ایرانی را از نزدیک مشاهده کنند.

 

عکسی از نقاشی  روی دیوار کاخ چهل ستون اصفهان 

کاخ چهل ستون کجاست؟

این عمارت باشکوه در استان اصفهان، نزدیکی میدان امام حسین (ع) و در خیابان استانداری قرار دارد.

ساعت بازدید: 8:30 تا 19 (بازدید از موزه چهل ستون اصفهان)

قیمت: 5000 تومان برای اتباع داخلی و 50000 تومان برای اتباع خارجی

شماره تماس: 03132222686

 

رزرو هتل های کیش

لیست قیمت
رزرو آنلاین

جدیدترین مطالب سایت

آخرین مقالات ایرانگردی