ایرانگردی

  1. صفحه نخست
  2. ایرانگردی
  3. بازار وکیل شیراز، قلب تپنده شهر شعر و ادب
text off بازار وکیل شیراز، قلب تپنده شهر شعر و ادب

بازار وکیل شیراز، قلب تپنده شهر شعر و ادب

بازدید: 0
تاریخ: 11 خرداد 1398

بازار وکیل شیراز، بازاری طویل با معماری زیبا، از بهترین یادگارهای دوران کریم خان زند می باشد. بازار وکیل امروزه در قلب شهر شیراز، گردشگران و توریست های شهر شیراز را پس از گذر قرن ها، همچنان مجذوب خود می کند. همراه ما باشید تا شگفتی های بی نظیر بازار وکیل شیراز و همه دانستنی ها در مورد بازدید از بازار وکیل از جمله تاریخچه، مکان های گردشگری نزدیک به آن و جزئیات دقیق بازار وکیل، قلب تپنده شهر شیراز را باهم بررسی کنیم...

 

مقاله مرتبط : "33 نکته جالب که باید در مورد شیراز بدانید!!"

مقاله مرتبط : "عمارت شاپوری شیراز، بازمانده دوران پهلوی با آوازه ای جهانی"

 

1- در مورد بازار وکیل...

بی گمان، بازار وکیل از برترین جاذبه های گردشگری شهر شیراز است؛ که متاسفانه از دید برخی تنها یک بازار معمولی می باشد. اما داستان فراتر از یک بازار ساده تاریخی می باشد. بازار وکیل شیراز علاوه بر تمام شگفتی های معماری و یادگارهای برجسته تاریخی، در دوران اوج خود، تبدیل به مرکز تجارت ایران می شود.

 

2- تاریخچه ساخت بازار وکیل شیراز

ساخت بازار وکیل شیراز، در سال 1172 به فرمان کریم خان زند شروع می شود. پس از گذشت 21 سال در سال 1193 آخرین بخش های بازار وکیل شیراز تکمیل و به شکل امروزی آماده بهره برداری می شود.

 

بازار وکیل شیراز در دوران قاجار

 

3- بازار وکیل کجای شیراز است؟ 

بازار وکیل در ضلع شرقی میدان شهرداری شهر شیراز واقع شده است. بازار وکیل از جمله برترین مجموعه های گردشگری شیراز محسوب می شوند و در لیست ارزشمندترین آثار تاریخی ایران قرار دارد. بازار وکیل با شماره 924 به ثبت ملی رسیده است.
 

 

4- مکان های گردشگری اطراف بازار وکیل

بازار وکیل در کنار حمام تاریخی و مسجد بی نظیر وکیل قرار دارد. به واسطه نزدیکی این سه مجموعه و هم چنین فاصله زمانی کم آن ها تا سایر نقاط گردشگری و بهترین هتل های شیراز، این مجموعه به یکی از پربازدید ترین مجموعه های گردشگری شیراز تبدیل شده است.

 

بازار وکیل در کنار مسجد تاریخی وکیل شیراز

 

5- نکات جالب در مورد بازار وکیل، پربازدید ترین مکان گردشگری شیراز

جالب است بدانید، بازار وکیل شیراز، از برترین آثار به جا مانده از دوران کریم خان زند بوده که همچنان پابرجا می باشد. مطابق با برخی از اسناد تاریخی، این احتمال وجود دارد که کریم خان زند پس از بازدید از بازار قدیمی لار که با نام بازار قیصریه مشهور بوده و مربوط به دوران شاه عباس می باشد، همت به احداث بازار وکیل شیراز می گمارد.

 

6- جزئیات دقیق بازار وکیل شیراز

این بازار از تعداد زیادی حجره تشکیل شده که کلیه امور مرتبط با بازار در حجره ها صورت می گیرد. بازار وکیل شیراز شامل 74 دهانه طاق با معماری بی نظیر در سطح جهانی می باشد که از ویژگی های برجسته این دهانه طاق ها، ارتفاع زیاد آن ها می باشد.

سبک معماری بازار وکیل شیراز مشابه با کاروانسرای صفوی می باشد که در آن شاهد رنگ زرد و طرح های گلدانی معروف می باشیم. مصالح به کار گرفته شده در بازار وکیل، کچ، آهک و آجر می باشد. جنس پایه های این بازار از جنس سنگ به شکل تخته سنگ های تراشیده شده می باشند.

 

بازار وکیل شیراز، شامل 74 دهانه طاق می باشد

 

این بازار شامل بخش گوناگون می باشد که هر بخش متناسب با محصولی که ارائه می شود، نام مخصوص خود را دارد. از جمله این بخش ها می توان به بازار خیاط ها، بازار سراج ها، بازار بزازان و ... اشاره کرد. از ویژگی های برجسته بازار وکیل، همانطور که اشاره کردیم، طاق های بلند آن می باشد که این ویژگی در کنار بادگیرهای ساده بازار وکیل، سیستم تهویه مناسبی را ایجاد کرده است.

 

هر بخش متناسب با شغل حجره هایش، نام مخصوص دارد

 

7- هورنور چیست؟

هورنور، در حقیقت همان روزنه های دریچه مانندی می باشند که در زیر سقف قرار دارند و علاوه بر هوای کافی، نور مناسب را تامین می کنند. تماشای چکه های نور از سقف بازار شیراز به واسطه این هورنورها منظره ای بی نظیر را برای هر گردشگری فراهم می کند. تماشای منظره بی نظیرِ بازی نورها در طاق بازار وکیل شیراز را هرگز از دست ندهید!!!

 

بازی نور، در طاق های باشکوه بازار وکیل شیراز

 

8- پیشنهاد ویژه اقامت در شهر شیراز

شیراز به واسطه ارزش بالایی که از نظر گردشگری دارد، به خصوص در سال های گذشته، کیفیت هتل های شیراز، در سطح جهانی افزایش چشمگیری داشته اند که خیلی راحت امکان رزرو آنلاین هتل های شیراز با تخفیف ویژه در ایام مختلف سال برای شما امکان پذیر است. از جمله این هتل ها، هتل بزرگ شیراز و هتل چمران شیراز می باشد.

 

رزرو هتل های کیش

لیست قیمت
رزرو آنلاین

جدیدترین مطالب سایت

آخرین مقالات ایرانگردی