ایرانگردی

  1. صفحه نخست
  2. ایرانگردی
  3. باغ جهان نما شیراز؛ بهشتی زیبا
text off باغ جهان نما شیراز؛ بهشتی زیبا

باغ جهان نما شیراز؛ بهشتی زیبا

بازدید: 0
تاریخ: 30 مهر 1398

باغ جهان نما کجاست؟ این بوستان یکی از قدیمی‌ ترین باغ های دیدنی و حیرت انگیز ایران محسوب می شود. سالانه تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از جهان نما شیراز، به این شهر سفر می کنند. شکوه و زیبایی این باغ بهشتی از هر لنزی تماشایی است؛ به طوریکه در نظر اغلب بازدیدکنندگان، یکی از جذاب ترین باغ های شیراز محسوب می شود. این بوستان با مساحتی بالغ بر حدود 3 هکتار، در فهرست بزرگ ترین باغ های ایران قرار دارد. اگر قصد سفر به شهر رویایی شیراز را دارید، می توانید با انتخاب بهترین هتل های شیراز، اقامتی بدون دغدغه و نگرانی را برای خود فراهم کنید. بدون شک، بازدید از این مکان دلنشین با اقامتی خوش در بهترین هتل های این شهر، خاطره ای ماندگارتر برایتان خواهد بود.

 معرفی باغ جهان نما شیراز

در جوار آرامگاه حافظ شیرازی، باغی دیدنی و ارزشمند قرار دارد؛ باغی که شما را به سفری در دل تاریخ مهمان می کند. این باغ باشکوه که با نام باغ جهان نما معروف است، بهشتی کوچک در شهر شیراز است. باغ جهان نمای شیراز یکی از خیال انگیزترین و زیباترین باغ های شیراز است. با گام نهادن در این باغ به معماران آن آفرین می گویید! باغ جهان نما قدیمی ترین باغ شیراز با مساحت 2/8 هکتار است. با مساحتی بالغ بر 3500 متر مربع، فضای سبزی پر از درختان سرو، نارنج، گل های خوشبو و رنگارنگ رز، بنفشه، اطلسی، شمشاد و داوودی را به نمایش می گذارد.

باغ جهانما، با الهام از باغ ایرانی پاسارگاد در دوره هخامنشیان ساخته شده است. این باغ، یکی از پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری و توریستی شیراز می باشد. باغ گلهای شیراز به نام «زینت الدنیا» نیز شهرت دارد. این باغ باشکوه پیش از یورش تیمور گورکانی و در دوران آل مظفر در نهایت شکوه و آبادانی بوده است. دوران زندیه و صفویه، دوران شکوه باغ شیراز جهان نما محسوب می شده است؛ به طوریکه بسیاری از جهانگردان و مورخان نامی مانند ادوارد براون، شاردن، تاورنیه و جان ملکم،‌ این باغ را ستوده اند. آب جاری و حیات بخش در میان جهانما و فواره های آن، به رکن آباد معروف است که حافظ شیرازی در اشعار خود از آن یاد کرده است.

با وارد شدن به آن صدای آواز پرندگان، نوای جویبار و نسیم فرح بخش باغ به استقبالتان می آیند و آرامش را برایتان به ارمغان خواهند آورد!‌ دیدن این باغ فرصتی برای دور شدن از هیاهوی شهر و گشت و گذار در عمارتی باشکوه را برایتان فراهم می کند.

 معماری باغ جهانما شیراز

معماری باغ جهانما

عمارت باغ جهان‌نما به صورت هشت ضلعی بنا شده است. کریم خان زند دستور داد در سال 1185 هجری، به دور باغ حصار بکشند و این عمارت را بسازند. همچنین، فرمان داد خیابان های اطراف آن را به زیبایی درختکاری کنند. طرح باغ جهان نما را کریم خان زند مانند باغ نظر ایجاد کرد. او داخل باغ، چهار خیابان، اطراف آن چهار حوض، دو حوض کوچک و دو حوض بزرگ بنا کرد. حوض مرمر زیبایی درون عمارت قرار دارد که چهار گوشه آن را چهار شاه نشین دربر گرفته است. پنجره های چوبی این باغ شیراز پس از بازسازی و مرمت، به دست مالک خصوصی آن به پنجره های آهنی مبدل شده است.

آجر، از جمله مصالح اصلی است که در معماری باغ جهان نما به کار رفته است. تزئیناتی از جنس نقاشی و کاشی در این معماری مشاهده نمی شود. با قدم نهادن در باغ جهان شیراز، علاوه بر گشت و گذار در طبیعت دیدنی و زیبا با میراث گذشتگان نیز آشنا می شوید. باغ جهان نما از جمله باغ های تاریخی و زیبای ایران است که دیدن آن در هر فصلی از سال به خصوص در بهار با عطر گل های بهار نارنج، جان و روحتان را تازه می کند و انرژی تان را مضاعف می سازد. پیشنهاد می کنیم حتماً در سفرتان به شیراز به باغ جهان نما شیرازسری بزنید و از فضای زیبا و باشکوه آن دیدن کنید و لذت ببرید.

 تاریخچه باغ جهان نما شیراز، باغی همچون بهشت

قدمت این باغ به قبل از قرن 8 هجری بر می گردد. در دوران آل مفظر و آل اینجو در اوج شکوه و زیبایی قرار داشت. چشم نوازی باغ جهان‌نما در حدی بود که مانع از یورش تیمور گرگانی به آن شد. اوج زیبایی و آبادانی این باغ تا دوره صفویه بود. بعد از آن، ناامنی های متعدد کشور، باغ جهان نمای شیراز را به ویرانه ای بزرگ تبدیل کرد.

در کتابی به نام زینه المقدور، این باغ شیراز با عنوان زینه الدنیا یاد شده است. در دوره قاجار، نویسنده ای انگلیسی با نام لرد کرزن در کتاب «ایران و قضیه ایران»، باغ جهان را وصف کرده است. او در کتاب خود باغ شگفت انگیز شیراز باغ جهان نما را این‌ گونه توصیف می کند:

باغ جهاننما در بخشی از جاده اصفهان به شیراز و در نزدیکی حافظیه قرار دارد. در دوره کریم خان به آن باغ وکیل می گفتند. در زمان فتحعلی شاه، نام آن تغییر می کند و در این باغ، عمارتی تابستانی و محصورشده به اندازه تقریبی 200 یارد بنا می شود.

قدیمی تر از باغ جهاننما؟ بیایید باهم سفری به تخت جمشید شیراز داشته باشیم. شکوه قدرت ایرانیان باستان!

 جهان نما و  حافظ شیراز

باغ ایرانی جهان نما دارای چهار ویژگی منحصر به فرد زیر است:

  • در مسیر عبور جوی آب قرار دارد.
  • محصور شده با دیوارهای بلند
  • عمارتی تابستانی داخل باغ
  • استخر جهان نما شیراز

داخل عمارت، استخر و فواره ای از جریان آب مشاهده می شود. جوی های آب استخر جهان نما شیراز به چهار خیابان پهن اطراف آن جریان می یابند.

جهان نمای شیراز

با رسیدن به باغ می توانید درختان سر به فلک کشیده سرو و نارنج را ببینید. این درختان در کنار شمشادها فضایی سرسبز و زیبا فراهم کرده اند. گل های زیبای اطلسی و داودی باغ جهان‌نما شیراز، تصویری رنگارنگ در مقابل دیدگانتان قرار می دهند. بی دلیل نیست که حافظ شیرین سخن درباره باغ جهان نمای شیراز و آب رکن آباد چنین سروده است:

خوشا شیراز و وضع بی مثالش

خداوندا نگهدار از زوالش

ز رکن آباد ما صد لوحش الله

که عمر خضر می بخشد زلالش

به شیراز آی و فیض روح قدسی

بجوی از مردم صاحب کمالش

می توان از سخن حافظ در مورد آب رکن آباد و این مکان باشکوه دریافت که تا چه اندازه نما باغ در زمان حافظ شیرازی نیز آباد و دیدنی بوده است. راز این باغ باشکوه چیست که شاعران را مسحور خود کرده است؟

عمارت جهان نما، بنایی به جا مانده از دوره صفوی

عمارت درون باغ جهانما نیز دیدنی است. با نگاهی بر عکس باغ جهان نما متوجه خواهید شد که عمارت آن شامل 4 شاهنشین می شود. در میان این شاهنشین های باغ جهان‌نما، اتاق های 2 طبقه قرار دارد. ساخت عمارت باغ به زمان صفویه بازمی گردد. سقف عمارت باغ جهان، 8 ضلع دارد . جلوه ای از معماری و هنر ایرانی را در معماری این سقف می توان یافت.

در سال 1185 هجری، به فرمان کریم خان زند، در اطراف عمارت باغ جهانما خیابان کشی هایی صورت گرفت. اگرچه نمای ظاهری عمارت باغ جهان نما شیراز در حال حاضر بدون کاشی‌کاری و نقاشی است، اما برخی معتقدند این عمارت تزئیناتی داشته است که به تدریج از میان رفته اند.

 آب رکن آباد و باغ جهان نمای شیراز

جوی آب رکن آباد از وسط جهان نما می گذرد. در گذشته، اغلب باغ های ایرانی طوری طراحی می شدند که جوی آبی از میان آنها عبور کند. در شعر حافظ شیرازی هم بارها از آب رکن آباد و زیبایی های باغ جهانما سخن رفته است:

بده ساقی می باقی که در جنت نخواهی یافت     کنار آب رکن آباد و گلگشت مصلا را

حافظ، جویبار رکن آباد و باغ شیراز را نمونه ای بی نظیر می داند که در بهشت برین هم مانندی ندارد.

 موزه باغ جهان نما در شیراز

موزه جهان نما شیراز

موزه ای از آثار تاریخی نیز در جهان نما شیراز وجود دارد. در این موزه می توانید آثار ارزشمند زیر را مشاهده کنید:

  • تابلوهای سیاه قلم
  • مدال های یادبود
  • اسکناس
  • تمبرهای مختلف

با قلب تپنده شیراز آشنا شوید: بازار وکیل نشانی از قدمت شیراز!

 آدرس باغ جهان نما شیراز

جام جهان نما کجاست؟ با توضیحات ذکر شده حتما متوجه شده اید که این باغ در شیراز است. در شمال شرقی این شهر، بالاتر از میدان حافظ، این جاذبه گردشگری شیراز را مشاهده خواهید کرد. برای رفتن به این باغ رویایی می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی یا خودوری شخصی استفاده کنید.

اگر قصد رفتن به باغ جهانگشا شیراز را با خودروی شخصی یا تاکسی دارید، پس از رسیدن به چهارراه حافظیه، باقی راه را می توانید پیاده روی کنید. توجه داشته باشید که ایستگاه مترو از این باغ، فاصله زیادی دارد. پس، بهتر است از سایر وسایل برای تردد استفاده نمایید. پس از بازدید از باغ جهان‌نما می توانید از سایر مکان های دیدنی اطراف آن هم دیدن کنید:

  • آرامگاه خواجوی کرمانی
  • حافظ
  • باباکوهی
  • گهواره دید
  • باغ ملی شیراز
  • دروازه قرآن
  • کتابخانه اسناد

پس از بازدید مناطق بیان شده، می توانید برای خرید سوغات شیراز به بازارهای معروف شیراز مثل بازار وکیل مراجعه کنید.

 ساعت بازدید باغ جهان نما شیراز 

ساعت بازدید از باغ جهاننما، در شش ماه اول سال، از ساعت 8 صبح تا 8 شب است. با کوتاه شدن روزها و ورود به فضل سرما، این تایم تغییر می کند. برای ساعت بازدید باغ جهان نما شیراز، به دو نکته توجه داشته باشید:

  • با توجه به تعطیل بودن باغ در ایام شهادت،حتما هنگام بازدید، تقویم را چک کنید.
  • پیش از رفتن به باغ، از باز بودن آن برای بازدید عموم اطمینان حاصل کنید؛ چرا که در بعضی از روزها، این مکان در اختیار صدا و سیماست.

 بهترین زمان بازدید باغ

باغ جهان نما شیراز زمان سفر

همه ما بهترین فصل سفر به شیراز را ماه اردیبهشت می شناسیم. برای بازدید از جهان نما شیراز هم بهترین زمان، فصل بهار است. در این فصل می توانید از عطر بهار نارنج آن سرمست شوید. خودنمایی گل ها در این فصل، شما را مبهوت زیبایی خود خواهد کرد. صحنه هایی حیرت انگیز را با قدم زدن در فضای رنگارنگ این باغ در فصل بهار تجربه خواهید کرد.

فاصله باغ جهان نما تا هتل های 5 ستاره شیراز

شیراز به دلیل داشتن مراکز تاریخی، تفریحی و مناطق دیدنی یکی از پر بازدیدترین شهرهای توریستی محسوب می شود. برای هر یک از گردشگران رزرو هتل های شیراز و کیفیت بالای خدمات آنها، می تواند سفری خاطره انگیز را رقم بزند. ما در ادامه  3 تا از بهترین هتل های شیراز که در نزدیکی باغ جهان نما هستند را معرفی خواهیم کرد.
1- هتل بزرگ شیراز
این هتل در نزدیکی باغ جهان نما قرار دارد و با کمتر از 10 دقیقه پیاده روی به آن خواهید رسید.
2- هتل زندیه شیراز
این هتل در فاصله 2 کیلومتری باغ قرار دارد و با 5 دقیقه رانندگی به این باغ بی نظیر خواهید رسید.
3- هتل چمران شیراز 
فاصله هتل چمران شیراز با باغ جهان نما 7 کیلومتر است و با 7 دقیقه رانندگی به این بهشت زیبا خواهید رسید.
 

 پایان آشنایی با باغ جهان نما شیراز

به جرأت می توان جهان نما را از اصیل ترین باغ های کشور عزیزمان ایران معرفی کرد. با بازدید از باغ جهان نما شیراز، جلوه ای بی مثال از طبیعت این شهر را مشاهده خواهید کرد. قدم زدن در طبیعت منحصر به فرد و گل های رنارنگ این بهشت، تصویری فراموش نشدنی از سفر به شیراز را برایتان رقم خواهد زد. به شما پیشنهاد می کنیم تا پیش از عازم شدن به این شهر، با رزرو هتل، علاوه بر استفاده از امکانات بی نظیر و خدمات درجه یک، اقامتی خوش را برای خود و خانواده تان رقم بزنید.

 

سوالات متداول

باغ جهان نما در کدام شهر است؟

شیراز؛ قلب تپنده معماری و اصالت ایران! باغ جهان نمای این شهر از قدیمی ترین باغ های ایران می باشد که قدمتی حدود 750 سال دارد!

آدرس باغ جهان نما کجاست؟

باغ جهان نما در شمال شرقی این شهر بالاتر از میدان حافظ قرار دارد.

رزرو هتل های کیش

لیست قیمت
رزرو آنلاین