ایرانگردی

  1. صفحه نخست
  2. ایرانگردی
  3. جواهرده ؛ شاهکار طبیعت و نگین کوه های البرز
text off جواهرده ؛ شاهکار طبیعت و نگین کوه های البرز

جواهرده ؛ شاهکار طبیعت و نگین کوه های البرز

بازدید: 0
تاریخ: 9 مهر 1397

همه ما از سفر کردن به مناطق بکر و دست نخورده کشورمان لذت می بریم. جواهرده محله ای بسیار خوش آب و هوا در یکی از مناطق رامسر است.

موقعیت مکانی


روستای روح نواز جواهرده با زیبایی هایی وصف ناپذیر در 26 کیلومتری شهر زیبای رامسر در استان مازندران در ارتفاعات 2000 متری البرز در دامنه کوه های مرتفع سماسوس در میان مراتع و چمن زارها قرار گرفته است.

 

 

نام روستا


در مورد نام روستای جواهرده عقاید مختلفی وجود دارد، در گذشته آن را جئورده به معنی ده بالا در مقابل جیرده یعنی پایین ده چنان که در سفرنامه‌های مختلف حتی سفرنامه ناصرالدین شاه قاجار و رابینو آمده است و این گونه نامگذاری در اشکورات، گیلان و مازنداران متداول است و این روستا را می‌توان مرتفع‌ترین روستای کوهستان در پایین چکاد سماموس برشمرد. عده‌ی دیگر ده را به دلیل به دست آمدن آثار قیمتی، طلا و جواهرات جواهرده می‌نامند. در عین حال به اعتقاد مردمان قدیم، در روزگاران گذشته زنی به نام جواهر حاکم این منطقه بوده و جواهرده از نام او برگرفته شده است.

 

 

تقویم گالشی


جواهرده دارای تقویم گالشی است‌. در این تقویم ماه‌های سال به ترتیب عبارت‌اند از: «اول ماه‌»، «مردال ماه‌»، «ده ماه‌»، «ورفه ماه‌»، «اسفندار ماه‌»، «نوروز ماه‌»، «کرچه ماه‌»، «ارکه ماه‌»، «تیرماه‌»، «سیه ماه‌»، «شرر ماه‌» و «امیرماه‌».

جواهرده در تغییرات فصول


به دلیل وجود جنگل های سرسبز در فصل گرم تابستان و به دلیل آب و هوای مطبوع و خنک، جواهرده مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی زیادی قرار می گیرد. روستای رویایی جواهرده علاوه بر زیبایی های طبیعی فراوانی که دارد از چشمه سارهای قدیمی نیز برخوردار است.
جواهر ده در زمستان نیز به دلیل بارش سنگین برف دارای کوه های پربرفی است و زیبایی چشمگیر و خیره کننده ای دارد.

 


 
جاذبه های گردشگری


در نزدیکی جواهرده  دریاچه ای به نام "دریاچه قو" وجود دارد.  در این دریاچه زیبا قایق های پدالی،آلاچیق،رستوران،کافه و مجتمع های اقامتی برای مسافران وجود دارد. جواهرده از کوه های مرتفعی چون سرخ تله، اژک سه براره رژه برخوردار است. از دیگر اماکن دیدنی و جذاب روستای جواهرده می توان به جویبارهای بالادست این روستا با آبشارهای زیبا، پارک جنگلی وسیعی که در میان دره که در کنار رود صفارود جای دارد، رودخانه با آب معدنی گازدار، لپاسر با چشمه های درمانی معروف، سماسوس، مقبره شاه یحیی کیایی و رستوران خاورخانوم اشاره کرد. آثار تاریخی چون مسجد آدینه که گویا درگذشته‌های دور معبد و آتشکده‌ای زرتشتی بوده است و نیز گورهای گبری که در منطقه پراکنده است از آثار تاریخی آن به شمار می‌آید.

 

 

 

سوغات جواهرده


صنایع دستی در جواهرده ،نمد مالی وآهنگری می باشد،در سال های نه چندان دور سفالگری نیز در آن میان به حساب می آمد که به مرور زمان با شهر نشینی از بین رفته است.میوه های موجود در جواهرده نیز متنوع و کم نظیر است،این میوه ها عبارتند از:گردو،به،فندق،ازگیل،آلوچه جنگلی،سیب ترش و... .
از سوغات جواهرده می توان به ماست، دوغ،کره،پنیر،عسل طبیعی اشاره کرد که توسط بومیان منطقه به فروش می رسد.

 

 

مسیر دسترسی به جواهرده


جاده دسترسی به جواهرده از غرب رامسر شروع می شود و در تمام طول مسیر با شیبی تند در کنار دره و رودخانه باصفای صفارود ادامه دارد. با عبور از میان کوه های مشجر و در امتداد رودخانه صفارود، نوع پوشش گیاهی تغییر می یابد و از تراکم درختان کاسته می شود.

 

 

مکان اقامتی


برای بازدید از روستای زیبای جواهرده می توانید در یکی از هتل های خوب شهر رامسر اقامت کنید.

 

لینک جزئیات هتل های رامسر و رزرو

رزرو هتل های کیش

لیست قیمت
رزرو آنلاین