ماجراجوئی

  1. صفحه نخست
  2. ماجراجوئی
  3. معروف ترین کلیساهای ایران، راهنمای بازدید از کلیساهای ایران
text off معروف ترین کلیساهای ایران، راهنمای بازدید از کلیساهای ایران

معروف ترین کلیساهای ایران، راهنمای بازدید از کلیساهای ایران

بازدید: 0
تاریخ: 20 خرداد 1398

کلیسا ها اصلی ترین نماد دین مسحیت می باشند. در ایران نیز، باتوجه به حضور گستره مسیحیان در شهر های مختلف آن، کلیساهای معروفی در اکثر شهرهای ایران با آوازه جهانی وجود دارد. این درحالی است که اکثریت مردم ایران شیعه هستند و یکی از بزرگترین شاخه های اسلام و دین رسمی ایران می باشد. با این حال، همانطور که گفتیم، ادیان دیگری مانند زرتشتیان، یهودیت و مسیحیت نیز در ایران حضور دارند.

اکثریت اقلیت های مذهبی را مسیحیان تشکیل می دهند. تاریخ مسیحیت در ایران به سال های اولیه ظهور این دین باز می گردد. بنابراین، حضور مسیحیان در تاریخ ایران، همیشه مستمر بوده است. در حال حاضر حداقل 600 کلیسا و بیش از 300 هزار مسیحی در ایران وجود دارد.

در این مقاله، همراه بخش گردشگری هتل یار باشید، تا برخی از مشهورترین و معروف ترین کلیساهای ایران را بشانسید. کلیساهایی که علاوه بر ارزش معنوی شان، از جمله جاذبه های تورسیتی شهرهای مختلف ایران نیز می باشند.

 

 

 1- قره کلیسا

قره کلیسا که به کلیسای سیاه نیز معروف است، که در سال 2008 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، یکی از قدیمی ترین و احتمالا معروف ترین کلیسای ایران می باشد.

این کلیسای معروف و زیبای تاریخی، یکی از برجسته ترین کلیساهای مسیحیان کشور محسوب می شود. کلیسای استفانوس، در استان آذربایجان غربی واقع شده است.

هرسال تعدادی زیادی از مسحیان ایرانی و همچنین مسحیان کشورهای همسایه، در طول فصول مختلف، به بازدید این کلیسای معروف می آیند. معماری این کلیسا، دارای ویژگی های منحصر به فردی است که باتوجه به ساختارهای اطراف آن، بیشتر به نظر می رسد که یک قلعه باشد و جز برترین مکان های گردشگری شهر تبریز محسوب می شود.

جالب است بدانید!!

ارمنی ها معتقدند کلیسای استفانوس شهر تبریز، اولین و قدیمی ترین کلیسای جهان است، به همین خاطر بسیاری از گردشگران، برای مراسم مختلف مذهبی، به این کلیسا می آیند.

 

کلیسای استفانوس، یکی از معروف ترین کلیساهای ایران

 

 

2- کلیسای وانک

کلیسای وانک، که به عنوان کلیسای جامع مسیحی نیز شناخته می شود، یکی از جاذبه های شگفت انگیز گردشگری اصفهان می باشد. کلیسای وانک، به واسطه نقاشی های شگفت انگیز سقف و معماری منحصر به فرد آن، در میان زیبا ترین و معروف ترین کلیساهای ایران قرار دارد.

کلیسای جامع وانک، در دوران صفویان ساخته شده است. به واسطه این کلیسای معروف، هزاران ارمنی در مناطق اطراف این کلیسا، ساکن شهر اصفهان شدند.

از نکات جالب کلیسای وانک اصفهان، شباهت ساختار گنبد این کلیسا به گنبدهای مساجد ایرانی دوران صفویان می باشد. البته، نقاشی های و طرح های تذهیب این کلیسا، منحصربه فرد و خاص می باشند.

بازدید از کلیسای وانک، در زمان سفر به اصفهان را از دست ندهید...

 

کلیسای معروف وانک اصفهان

 

 

3- کلیسای سرکیس مقدس

این کلیسای جامع، کلیسای ارمنی های وابسته به پاپ می باشد؛ که در بخش مرکزی تهران قرار دارد. ساخت این کلیسا، در سال 1970 تکمیل شد. بخش بیرونی کلیسای جامع سرکیس، با سنگ های مرمر سفید تزئین شده است. دیوار های داخلی نیز، با نقاشی ها و مضامین کتاب مقدس، طراحی شده است.

کلیسای سنت سرکیس، نه تنها جز معروف ترین کلیساهای ایران است، بلکه بزرگ ترین کلیسای تهران نیز محسوب می شود. در حیاط این ساختمان، بنای یادبود قتل عام ارمنه در سال های 1914 تا 1923 وجود دارد.

 

کلیسای سرکیس مقدس تهران

 

 

4- کلیسای سنت مری

این کلیسا، بزرگ ترین کلیسای شهر تبریز است. بیش از 500 سال از ساخت این کلیسا می گذرد. کلیسای سنت ماری، مرکز اصلی فعالیت های مذهبی ارامنه تبریز محسوب می شود و یکی از معروف ترین کلیساهای ایران می باشد.

کاشف ایتالیایی، مارکو پولو، حدود 1275 میلادی، در مسیر خود به چین از شهر تبریز گذر و از این کلیسا نیز دیدن می کند. کلیسای سنت مری، یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی شهر تبریز نیز برای بسیاری از گردشگران این شهر محسوب می شود.

 

عکس کلیسای مریم مقدس در خیابان زیبای سی تیر تهران... برای آشنایی با این کلیسا و سایر دیدنی های خیابان سی تیر پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید: 

" تور ادیان الهی در سی تیر تهران "

 

 

5- کلیسای استفانوس مقدس

این کلیسا در حدود 15 کیلومتری شمال غربی شهر جلفا در آذربایجان شرقی واقع شده است. تا تاریخ ساخت این کلیسا، به حدود قرن نهم باز می گردد. بعد از چندیدن مرتبه آسیب دیدن به علت های گوناگون مانند جنگ و زلزله، در دوران صفویه بازسازی شد.

این کلیسا در یک منطقه کوهستانی در دره ای سرسبز قرار دارد. حصاری سنگی از صومعه محافظت می کند. تماشای این کلیسای معروف را هرگز از دست ندهید!!

 

کلیسای معروف و زیبای استفانوس مقدس

 

 

6- کلیسای گاراپت مقدس

این کلیسا در سال 1958 در جنوب ایران و در شهر آبادان ساخته شد. که در آن دوران، تعداد فراوانی بازدید کننده داشت.

از نکات جالب در مورد این کلیسا، مجاورت آن با یک مسجد معروف به نام امام موسی بن جعفر (ع) است. زیبایی این احترام و ارتباط بین مذاهب مختلف در ایران، تماشایی می باشد.

در طی جنگ 8 ساله ایران و عراق، این کلیسا به مرکز آموزشی و آماده سازی سربازان تبدیل می شود. باتوجه به کاهش تعداد مسیحیان شهر آبادان در دهه های اخیر، میزان بازدید از این کلیسای معروف ایران، کاهش داشته است.

 

 

رزرو هتل های کیش

لیست قیمت
رزرو آنلاین